wordit.pl

blog tematyczny o biznesie, pracy, prawie oraz zdrowiu

Biznes

Marketing – co to? Definicja!

Marketing – co to? Definicja!

To nie tylko sposób na zwiększenie sprzedaży, to budowanie długotrwałych wartościowych relacji z klientem opartych na zaufaniu. Łączy w sobie szereg działań mających na celu zaspokojenie potrzeb klienta.

Spis treści:

  • co to jest marketing?
  • kim jest ojciec marketingu?
  • jakie są rodzaje marketingu?
  • network marketing – co to?

Zobacz także: Co to jest firma?

Czym jest marketing?

Marketing to szerokie pojęcie które łączy w sobie wiele elementów, często postrzegany jest jako zbiór działań, a jego głównym zadaniem jest promowanie produktów i usług w taki sposób, by w rezultacie jak najwięcej klientów zdecydowało się na dany produkt lub usługę.

Posiada fundamentalny udział w budowaniu świadomości marki jak i w budowaniu wizerunku. Dzięki niemu potencjalni odbiorcy mogą zmienić się w klientów, przynosząc tym samym zysk dla firmy.

Marketing opiera swoją idee na zrozumieniu potrzeb i pragnień klientów oraz na budowaniu długotrwałych relacji z nimi. Jego celem jest tworzenie wartości dla klientów dzięki promocji produktów lub usług, które są w stanie zaspokoić ich potrzeby, przynosząc tym samym zysk.

Polega na działaniach mających na celu wypromowanie produktu lub usługi za pomocą dowolnie określonych i wybranych kanałów, jak np. Facebook, YouTube, TikTok lub metodą tradycyjną jak np. ulotka, baner, katalog.

Również opiera się na metodach mających na celu badania rynku, analizę konkurencji, wyznaczenie i określenie celów.

Definicja Philipa Kotlera

Philip Kotler to wybitny ekonomista amerykański zwany również
ojcem marketingu.
To właśnie według niego zostało sprecyzowane pojęcie co to marketing.
Jest to proces społeczny i zarządczy, dzięki któremu jednostki i grupy otrzymują to, czego potrzebują i pragną, robią to poprzez tworzenie, oferowanie i wymiany z innymi jednostkami i grupami produktów posiadających wartość.

Rodzaje marketingu 

  • Marketing sieciowy (network marketing)
  • Marketing cyfrowy (digital marketing)
  • Marketing wychodzący (outbound marketing)
  • Marketing przychodzący (inbound marketing)
  • Marketing treści (content marketing)

Marketing sieciowy

Jest to strategia biznesowa oparta na wykorzystywaniu struktury sieciowej do sprzedaży produktu lub usług. Nazywany jest również marketingiem wielopoziomowym. W ramach strategii przedsiębiorcy decydują się na współpracę z niezależnymi przedstawicielami lub dystrybutorami, do promowania i sprzedaży swoich usług lub produktów. Network marketing skupia się tworzeniu sieci potencjalnych klientów i budowaniu relacji w celu rozwoju własnego biznesu przez członków organizacji. 

Marketing cyfrowy

Marketing cyfrowy jest na ten moment jedynym w swoim rodzaju działem, który to dominuje wśród specjalistów od marketingu. Warto jednak pamiętać, że jest to stosunkowo świeża gałąź działań marketingowych, bezpośrednio powiązana z rozwojem smartfonów i internetu.

Istotą marketingu cyfrowego jest tworzenie i rozpowszechnianie treści za pośrednictwem cyfrowych kanałów przekazu (witryny i strony internetowe, media społecznościowe, poczta elektroniczna i aplikacje na urządzenia mobilne).

Marketing wychodzący 

Skupia się na działaniach mających na celu aktywne poszukiwania klientów, metoda ta praktykowana była na długo przed cyfryzacją. Do pozyskania klientów, używa się  telemarketingu, banerów czy też reklam telewizyjnych oraz reklam radiowych.
Metoda ta opiera swoje działania na aktywnym przyciąganiu potencjalnych klientów za pomocą aktywnego wysyłania komunikatów reklamowych i promocyjnych. 

Marketing przychodzący

Ukierunkowany jest na działania, które mają na celu umożliwienie potencjalnym nabywcom, dotarcie do sprzedawcy. Łączy w sobie aktywności związane z content marketingiem, optymalizacją stron internetowych SEO oraz uwzględnia budowanie świadomości marki.

Główne założenia marketingu przychodzącego opierają się na tworzeniu treści wysokiej jakości, które są użyteczne, pouczające i angażujące dla odbiorcy. Celem jest zbudowanie zaufania i relacji z klientami poprzez dostarczanie wartościowych informacji, rozwiązywanie ich problemów oraz odpowiadanie na pytania. Zawiera elementy takie jak blogi, treści edukacyjne czy też media społecznościowe.

Marketing treści

Jest to metoda, która skupia się na pozyskaniu klientów i budowaniu z nimi relacji za pośrednictwem atrakcyjnych i pomocnych materiałów dotyczących naszej działalności. W wyniku atrakcyjnie prowadzonych kampanii reklamowych. Marketing treści dociera do określonych grup docelowych budując tym samym świadomość produktową jak i świadomość marki.

Podsumowanie

Marketing jest nieodłącznym narzędziem każdej organizacji, które pozwala na zrozumienie zachowań klientów, analizę rynku, konkurencji oraz tworzenie zarówno wartościowych treści jak i propozycji dla odbiorców.
To obszar, który obejmuje szeroki wachlarz działań i strategii mających na celu pozyskanie i zaspokojenie potrzeb klientów, a także budowanie relacji z nimi jak i zadbanie o ich doświadczenia związane z marką. Współczesne podejście do marketingu uwzględnia także rozwój technologii, co pozwala na wykorzystanie nowoczesnych narzędzi komunikacji i analizy danych do lepszego docierania do klientów.




Udostępnij

O autorze

Cześć z tej strony Mateusz, witam Cię na blogu gdzie edukacja, biznes, prawo, zdrowie i zakupy spotykają się w jednym miejscu! Oferuję praktyczne porady i ciekawostki z obszarów edukacyjnych, biznesowych, prawnych oraz wskazówki związane z dbaniem o zdrowie i efektywne zakupy. Razem odkrywajmy ścieżki do lepszego zrozumienia świata i skuteczniejszego zarządzania życiem!